Putovanje u Istanbul
Povoljan geostrateški položaj Istanbula, koji leži na dva kontinenta i Bosforskom moreuzu – od davnina prometnom međunarodnom plovnom putu – čini ga jedinstvenim na planeti i teško uporedivim sa bilo kojom svetskom metropolom.
Istanbul se ubraja u red najznačajnijih antičkih gradova na evropskom tlu a uz to, i u one retke koji su podignuti na sedam brda, kojima se pripisuje večnost kao Rimu, Jerusalimu, Lisabonu…
Pogledajte i ostale ponude za putovanja u evropske metropole.
Panoramsko razgledanje grada: staro gradsko jezgro - gde se nalaze Hipodrom, Plava džamija, Aja Sofija i palata Topkapi; bulevar Ataturk, Valensov akvadukt, džamija Sulejmana Veličanstvenog, džamija Mehmed paše Sokolovića, Misirli čaršija, železnička stanica Sirkedži (stanica Orijent ekpresa), prelazak preko Zlatnog roga preko mosta Galata, trg Taksim, rezidencijalni kvart Bešiktaš…Prelazak na azijsku stranu Istanbula, preko mosta na Bosforu; kraći odmor kod vidikovca Čamlidža. U povratku u evropski deo grada, vožnja obalom Bosfora.
Poseta palati Topkapi sa nekoliko stotina prostorija, izgradjenoj na jednom od sedam istanbulskih brežuljaka. Iz ove palate sa očaravajućim pogledom na Zlatni rog, Bosfor i Mramorno more, turski sultani su od 1465. gotovo četiri veka, upravljali ogromnim Otomanskim carstvom. Topkapi je pretvoren u muzej sa bogatim kolekcijama nakita, oružja, odeće i porcelana.
Obilazak Aja Sofije ili Crkve svete mudrosti, jednog od najmonumentalnijih hramova ikada izgrađenih u svetu, nemerljive arhitektonske i umetničke vrednosti. Podignuta je za nepunih šest godina (532-537) u doba cara Justinijana i posvećena je Hristu kao personifikaciji Božije mudrosti; pretvorena je u džamiju po zauzimanju Carigrada od strane Turaka (1453) po nalogu sultana Mehmeda II Osvajača, kada su joj dodata četiri minareta. Postala je muzej 1935 godine. Obilazak džamije sultana Ahmeta III, građene na mestu palate cara Konstantina od 1609. do 1616. godine, poznate kao Plava džamija zbog jedinstvene unutrašnje dekoracije – oko 20.000 keramičkih pločica sa motivom cveta lale u pedesetak varjanti; to je jedina džamija u islamskom svetu - pored džamije u Meki – sa šest minareta. Antički hipodrom ili Konstantinov hipodrom je bio središte društvenog života Konstantinopola (Istanbul).
Poseta Carigradskoj patrijaršiji čije se sedište nalazi u crkvi sv. Đorđa na obali Zlatnog roga, u nekadašnjem grčkom kvartu Fanar. Carigradska patrijaršija postoji od Vaseljenskog sabora u Carigradu 381.godine. Njen poglavar ima titulu Vaseljenskog patrijarha i status prvog među (jednakim) patrijarsima ostalih pravoslavnih crkava.
Krstarenje Bosforskim moreuzom između evropskog i azijskog dela Istanbula, koji je u najužem delu širok samo 660 metara.
“Palata Dolmabahče” je izgrađena kraj Bosfora sredinom 19. veka, u kombinaciji baroka, rokokoa i turskog imperijalnog stila, palata Dolmabahče je bila zvanična rezidencija sultana, sa kraćim prekidima, od 1853 do 1922. godine. Okružena prekrasnim vrtom, ima 285 soba, 43 salona, šest hamama i raskošan enterijer sa oko 600 umetničkih slika. Iz nje je u izgnanstvo otišao poslednji otomanski sultan Mehmed VI (1922); u njoj se okončao život oca turske nacije Mustafe Kemala Ataturka (1881- 1938).
Šta posetiti u Istanbulu
Šesnaest vekova u kontinuitetu od 330. do 1923, bio je prestonica tri carstva i pozornica krupnih političkih i društvenih zbivanja, u kome su nastala veličanstvena zdanja i spomenici – simboli moći Vizantijskog i Otomanskog carstva. Uz Aja Sofiju, Top Kapi i Plavu džamiju, svakako najčuvenije među njima, i mnoge druge građevine u istorijskom jezgru grada – bedemi, džamije, crkve, trgovi, medrese i hamami – proglašeni su delom svetske kulturne baštine, pod zaštitom UNESCO-a.
Istanbul je danas dinamičan megapolis sa jednom od najvećih stopa demografskog i privrednog rasta u svetu. Milionski grad je postao još krajem 19. veka; na početku šezdesetih je imao million i po, 2000. godine oko 8,8 miliona a 2011 narastao je na 13,5 miliona stanovnika. Poslednjih godina izgrađeni su metro i novi aerodrom na azijskoj strani, podmorski železnički tunel ispod Bosfora, ulepšani mnogi kvartovi i podignuti luksuzni hoteli i tržni centri. Obnovljeni su vredni spomenici i bogati muzeji, zahvaljujući čemu je Istanbul bio prestonica evropske kulture 2010.